Tipuri  de  crize

Criza se poate defini ca fiind orice situatie care ameninta sau ar putea ameninta viata persoanelor si care produce, sau ar putea produce prejudicii majore unei proprietati, pana la distrugerea totala a acesteia.Crizele pot conduce la intreruperea activitatii institutiei sau afacerii, deteriorarea reputatiei si/sau crearea unui impact social negativ.

Starea de criza se instaureaza din momentul in care credem ca o nenorocire poate sa-i afecteaze numai pe ceilalti. Gandul ca noua nu ni se poate intampla ceva rau ne face ignoranti, neglijenti si posibil neinspirati. Aceasta forma atitudinala ne face mai vulnerabili si mai expusi la posibilele socuri create de producerea evenimentelor nedorite.

Criza se refera la evenimentele nedorite declansate pe cale umană si/sau naturala, care provoaca traume emotionale puternice si pagube materiale la nivel individual, institutional si social. Criza in sine reprezinta deteriorarea sistemelor de relatii si valori umane, economice, politice, sociale etc.

Anticiparea oricarui tip de criza sau al oricarui eveniment catastrofic este foarte dificila. Totusi, primul pas in mitigarea crizelor, o reprezinta identificarea potentialului de aparitie si propagare a evenimentelor nedorite.  Acest prim pas este vital in formularea planului pentru continuarea afacerii si intoarcerii la normalitate. Din acest motiv, identificarea si intelegerea potentialelor riscuri constituie prima etapa in cadrul procesului de elaborare a strategiei de evitare a crizei si de raspuns. La acelasi nivel de responsabilitate, misiunea punerii la punct a strategiilor de raspuns – specifice pentru fiecare tip de eveniment nedorit, revine tuturor actorilor sociali – cetateni, institutii private si de stat, Media, ONG-uri.

Tipuri  de  crize:

  1. Crizele  naturale  sunt consecinta nefasta a: tulburarilor mediului ce sunt provocate de schimbarile climatice si de interventia nefasta a omului – alunecari de teren, inundatii, seceta, viscole, caderi masive de zapada, ploi de gheata; dezastrelor ce sunt, in general, produse dincolo de controlul uman – cutremure si tsunami, uragane, tornade;
  1. Crizele  tehnologice sunt rezultatul: esecului in tehnologie, a colapsului functional la nivelul instalatiilor, utilajelor, masinilor; a atacurilor cibernetice asupra sistemelor informatice; a ignorantei personalului asupra importantei respectarii normelor si standardelor la locul de munca;
  1. Crizele  de  confruntare apar atunci cand angajatii lupta intre ei pentru obtinerea de avantaje din partea conducerii.  Indivizii nu sunt de acord unul cu altul sau cu oferta patronatului si in cele din urma, se ajunge la acte neproductive, cum ar fi: neglijenta, boicoturi, greve, sabotaj. Aceste tipuri de crize se caracterizeaza prin dispute interne interminabile, comunicare ineficienta si lipsa de coordonare la nivel organizational si patronal;
  1. Criza  de  rea-vointa se produce atunci cand unii angajati notorii, la nivelul companiilor si institutiilor unde isi desfasoara activitatea sau cu care sunt conectati, apeleaza la organizatii si grupari criminale, aplicand metode extreme – frauda, coruptie, zvonuri false, rapiri sau amenintari ale oficialilor – pentru a indeplini cerintele acestora;
  1. Crizele  erorilor  de  organizare apar atunci cand conducerea ia anumite decizii cunoscand consecintele nocive fata de partile implicate interne si externe. In astfel de cazuri, superiorii ignora previzionarea efectelor ce ar rezulta dupa luarea anumitor decizii si pun in aplicare aceleasi metode pentru obtinerea rapida a rezultatelor dorite;

Crizele erorilor de organizare pot fi clasificate in urmatoarele trei tipuri:

  • Criza  de  denaturare  a  valorilor  managementului  apare atunci cand conducerea forteaza cresterea in timp scurt a profitului si ignora problemele largi ale companiei – investitiile in tehnica de lucru si resursa umana, marketing, sanatatea si siguranta personalului si a mediului, reconfigurarea activitătilor la cerintele pietei;
  • Criza  de  inselaciune  se instaureaza odata cu momentul cand managementul altereaza date si informatii cu privire la situatia economico-financiara a companiei; conducerea face promisiuni de fatada angajatilor; factorii decizionali isi iau angajamente false fata de clienti; comunicarea premeditata de informatii gresite cu privire la bonitatea organizatiei si produsele acesteia;
  • Criza  abaterilor  de  la  conducere se declanseaza atunci cand managementul  se complace in acte deliberate ilegal, cum ar fi: acceptarea de mita, transmiterea de informatii confidentiale, sustinerea interesata a unor contracte, eludarea de la plata obligatiilor catre stat si angajati, topirea profitului in cheltuieli oneroase si eludarea de la plata dividendelor catre actionari.
  1. Criza  agresiunilor la locul de munca se descrie prin atitudini si comportamente antisociale, de tipul: violente verbale si fizice, intimidare, agresiune sexuala, discriminare etnica si religioasa, exploatare, santaj, defavorizare, etichetare;
  1. Criza  zvonurilor  false declansata de raspandirea de catre angajati aunor informatii oneroase cu privire la organizatie si brand. Acest tip de criza poate provoca deteriorarea ireversibila a imaginii companiei;
  1. Falimentul este tipul de criza cu cel mai puternic impact emotional si material la nivelul socio-economic;
  1. Criza  brusca este declansata atunci cand managerii nu pot face fata presiunii momentului indus de situatiile aparute in mod neprevazut – de genul celor ce nu prezinta semnale de avertizare premergatoare – si cred cu toată convingerea, ca numai si numai ei sunt aceia care pot salva organizatia;

10. Criza  mocnita se dezvolta prin neglijarea si ignorarea de catre conducerea institutiei  a rezolvării problemelor minore care, in timp, prin grupare si escaladare, conduc la producerea eruptiilor de nemultumiri in randul angajatilor;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *